Blogit

Katleena Kortesuo on kouluttaja ja tietokirjailija, jonka erikoisosaamista on bloggaaminen. Hänen Ei oo totta –bloginsa on Suomen suosituimpia viestintä- ja markkinointiblogeja.

“Voi olla, että blogi ei sovi kaikille organisaatioille viestinnän välineeksi toiminnan laadun vuoksi. Blogin sisällön pitää nimittäin sopia sosiaaliseen mediaan. Joidenkin näkökulmien mukaan jos yritys valmistaa vaikkapa ruuveja teollisuusyrityksille, ei blogilla välttämättä tule koskaan olemaan paljoa lukijoita. Tällöin kannattaa tarkoin punnita mahdollisia hyötyjä suhteessa blogin kuluttamaan aikaan. Toisaalta yllättävistäkin asioista voi kirjoittaa mielenkiintoisesti. Myös B2B-asiakkaat surffaavat verkossa ja etsivät tietoa, joten ehkä on aika perustaa Suomen ensimmäinen ruuviblogi. Toisaalta blogi voi olla myös mielipidevaikuttamisen kanava: vaikka yritys ei bloggaisi asiakkaille, se voi blogata yhteistyötahoille ja viranomaisille.”

Top 5

Tee näin

Vältä näitä

1. Ole aito. Lukijat huomaavat kyllä huijausyritykset. 1. Vältä esimoderointia, sillä se hidastaa keskustelua. Paras moderoinnin muoto on maltillinen jälkimoderointi.
2. Ole avoin. Huonoista päivistä voi puhua blogissa yhtä hyvin kuin hyvistä. 2. Älä liioittele kommenttien siivousta. Hyväksy se, että kaikki eivät pidä kaikesta. Älä poista kaikki negatiivisia kommentteja, jos ne ovat asiallisia.
3. Osallistu keskusteluun. Älä jää tuppisuuksi, jos blogia kommentoidaan. 3. Älä juokse kaikkien nettikeskustelujen perässä. Jos yrityksestäsi puhutaan paljon, kaikki ei välttämättä ole positiivista. Kaikkeen ei kannata aina osallistua, tee mieluummin korjausliikkeet blogissa.
4. Pidä huoli, että ihmiset löytävät blogisi, sillä muuten siitä ei ole hyötyä. Kerro blogisi osoite Twitter-, Facebookja LinkedIn-profiileissa, käyntikorteissa, meilien allekirjoituksissa ja diaesitysten alalaidassa. 4. Älä lähde mukaan turhanpäiväiseen väittelyyn.
5. Muista pysyä rauhallisena. Nettikeskustelut yltyvät välillä hurjiksi, joten pidä oma pää kylmänä. 5. Älä hermostu, vaikka blogisi ei saa heti lukijoita.