Suosittelu

Tuotteiden ja palveluiden suosittelu ei ole mitenkään uusi asia, sitä on tehty kautta historian. Digitalisoituminen on kuitenkin antanut kuluttajille uuden väylän etsiä ja tehdä suosituksia. Minttu Murtomäki ja Heikki Leskelä kertovat, miksi ja miten suosittelua verkossa tehdään.

“Internetin kautta suositukset leviävät helposti laajallekin lukijakunnalle ja säilyvät lisäksi pitkään. Kuluttajat suosittelevat tuotteita ja palveluja omalla tyylillään ja hyvin monimuotoisesti. Kuluttajan kommunikaatio toiselle kuluttajalle ei ole useinkaan samansisältöistä kuin mainonnassa ja markkinointiviestinnässä vaan suosittelemalla kuluttajat muokkaavat tuotteesta itsensä näköisen. Muuttunut ja laajentunut mediaympäristö käytännössä pakottaa yritykset huolehtimaan omista asiakkaistaan entistä paremmin. Totuus tuotteista ja yrityksen toimintatavoista sellaisena kuin asiakkaat sen kokevat löytyy sosiaalisista medioista nopeasti hakukoneiden avulla.”

Top 5

Tee näin

Vältä näitä

1. Tee suunnitelma suosittelun ja referenssien hyödyntämiseksi. 1. Älä unohda vuorovaikutusta.
2. Varmista, että tuotteesi tai palvelusi synnyttää innostusta. 2. Älä aliarvioi kuluttajien vaikutusvaltaa.
3. Tarjoa vaihtoehtoisia tapoja kertoa tuotteistasi. 3. Vältä ylipalkitsemista ja epäaitoja suosituksia.
4. Ota avuksi valmiit suosittelutyökalut ja -palvelut, mittaaminen sekä sosiaalisen median seuranta. 4. Älä luota vain yhteen kilpailuun tai muuhun aktivointitoimenpiteeseen.
5. Arvosta kuluttajien mielipiteitä ja ole valmis vastaanottamaan palautetta. 5. Keskinkertaisuus ei innosta ketään!