Mobiili

Mobiilikanavan merkitys digitaalisessa viestinnässä on kasvanut merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Kuluttajien viettäessä yhä suuremman osan päivistään mobiililaitteiden ja -palveluiden parissa on selvää, ettei tämän murroksen vaikutusta ja markkinoinnillisia mahdollisuuksia kannata jättää vähälle huomiolle. Lari Tuominen Qvik Oy:stä kertoo mobiilikanavan mahdollisuuksista.

“Mobiilikanava on kehittynyt ja monipuolistunut erittäin nopeasti viimeisten vuosien aikana. Vain kymmenen vuotta sitten käytimme mobiilia pääsääntöisesti ainoastaan puheviestintä- ja tekstiviestitarkoituksessa. Laitteet olivat nykytermein kuvattuna peruspuhelimia, jotka mahdollistivat reaaliaikaisen viestinnän yksilöiden välillä ilman fyysisen sijainnin riippuvuutta.

Mobiililaitteiden yleistyessä ja kehittyessä lukuisat toimijat ovat huomanneet sen tarjoaman markkinapotentiaalin, minkä seurauksena laitevalmistajien ja laitteiden ympärille on kehittynyt erittäin suuri palveluntarjoajien ja muiden toimijoiden, kuten markkinoijien, sovelluskehittäjien ja rahoittajien ekosysteemi. Tämän kehityksen seurauksena nykypäivää leimaavatkin älypuhelimet, tabletit ja muut kämmentietokoneet sekä erilaisten mobiilisivustojen ja mobiilipalveluiden käyttö näillä päätelaitteilla.”

Top 5

Tee näin

Vältä näitä

1. Varmista, että hyödynnät mobiilikanavan tarjoamat hyödyt ja skaalan. 1. Käyttäjän kannalta vaikeita ja monimutkaisia konsepteja. Yksinkertainen on kaunista.
2. Muista, että mobiili on aina osa suurempaa kokonaisuutta. 2. Kuvitelmaa, että markkinapotentiaali takaa menestyksen. Onnistuminen on aina seurausta oikeista valinnoista ja oivallisesta toteutuksesta.
3. Valitse sisällön jakelutapa, sisällön luonne ja toteutusteknologiat ensisijaisesti liiketoiminnan ja konseptin perusteella. 3. Mobiilin näkemistä irrallisena kokonaisuutena. Muista siis, että mobiili on tärkeä osa digitaalista kokonaisuutta.
4. Muista, että mobiili on erittäin mitattava kanava. Mittaa, analysoi ja paranna. 4. Teknisen monimutkaisuuden ja fragmentaation aliarvioimista. Kuvitelma ”mitä pienempi näyttö, sitä helpompi toteutus” on toisinaan valheellinen.
5. Huomioi käyttäjät ja pyri personoimaan sisältö ja palvelu heille. 5. ’Julkaise ja unohda’ -asennetta.