Käytettävyys

Hyvä käytettävyys ja käyttökokemus ovat avaimia hyvään verkkopalvelukokemukseen. Huonosti suunniteltu verkkopalvelu ei palvele ketään, eli se ei oikeastaan ole palvelua lainkaan. Adagen Raino Vastamäki kertoo miten hyvä käytettävyys varmistetaan.

“Vaikka käytettävyyden huomioiminen voi tuntua nykypäivänä itsestäänselvyydeltä, niin todellisuudessa verkkopalveluita tehdään edelleen hyvin insinöörilähtöisesti; ne koodataan, ja käyttöliittymät syntyvät ikään kuin nörttitehtailun sivutuotteena ilman, että sivustoa oikeasti suunnitellaan käyttäjiä varten. Puhumattakaan siitä, että sivustoa olisi testattu oikeilla käyttäjillä. Tai sitten verkkopalveluita suunnitellaan graafikkolähtöisesti, tai mainostoimistolähtöisesti. Tällöin palveluista voi tulla visuaalisesti upeita, tai muuten viimeistä huutoa, mutta niiden käyttäminen voi pahimmillaan olla tuskaisen vaikeaa, tai ne eivät kohtaa käyttäjien todellisia tarpeita. Viime kädessä huono käytettävyys ei pelkästään karkota käyttäjiä, vaan myös rahaa. Rahaa voi kadota ihan konkreettisesti niinkin yksikertaiseen asiaan, että käyttäjä ei vain löydä tai osaa tilata esimerkiksi verkkokaupasta haluamaansa tuotetta tai palvelua, polkupyörää, elokuvaa, lentolippua, vuokra-autoa, tai hotellihuonetta.”

Top 5

Tee näin

Vältä näitä

1. Selvitä keitä verkkopalvelun käyttäjät oikeasti ovat. 1. Älä panosta pelkkään tekniikkaan, myös käyttöliittymä pitää suunnitella huolella.
2. Selvitä käyttötilanne ja -konteksti. 2. Älä oleta, että palvelun suunnittelijat ymmärtävät käyttäjien todelliset tarpeet ilman heihin tutustumista.
3. Selvitä käyttäjien toiveet, tehtävät ja tarpeet. 3. Älä jätä testaamatta tuotetta. Huono palvelu on aina kalliimpaa kuin käytettävyyden varmistaminen.
4. Testaa sivustosi oikeilla käyttäjillä. 4. Nykyinen palvelu voi olla parempi kuin huonosti toteutettu uusi palvelu. Älä julkaise huonoa palvelua kiireen takia, vaan malta korjata tärkeimmät puutteet ennen julkaisua.
5. Testaa mieluummin kiireessä kuin et ollenkaan 5. Älä testaa tuotettasi viime tingassa. Mitä aikaisemmin käytettävyys huomioidaan sitä halvemmaksi mahdolliset muutostyöt tulevat.