Verkkoanalytiikka

Internet ei olisi tuloksia hakevalle markkinoijalle niin tärkeä väline ilman siihen sisältyviä laajoja mittaamisen mahdollisuuksia. Kirjan neljännessä luvussa annetaan YLE.fi:n asiakkuuspäällikkö Leevi Kokon kertoa meille, miten mittaaminen oikeaoppisesti tehdään.

“Mitään hyvää ei kuitenkaan saa ilmaiseksi, ei myöskään laadukasta asiakasdataa verkkokanavan käytöstä. Työkalujen arvo ilman niitä käyttäviä asiantuntijoita tai käyttöä ohjaavia prosesseja on hyvin pieni. Datalähtöisen kulttuurin luonti ja asiakasymmärryksen tuominen liiketoiminnan ja markkinoinnin suunnittelun ytimeen ei tapahdu yhdessä yössä. Ohjenuorana tulisi olla tavoitteellisen toiminnan lisääminen. Käytännössä esimerkiksi mittausstrategian luonti osana uuden verkkopalvelun konseptikehitystä pakottaa ajattelemaan, miten sivuston menestystä mitataan. Tämä taas johtaa suunnittelua oikeaan suuntaan ja luo tekemiselle yhteisen, myöhemmin todennettavissa olevan tavoitteen.”

Top 5

Tee näin

Vältä näitä

1. Määritä aina tavoitteet ja seuraa niiden toteutumista. Näin pakotat organisaation keskittymään olennaiseen. 1. Älä raportoi merkityksettömiä lukuja. Myös mittauksessa vähemmän on yleensä enemmän.
2. Muista prosessit ja mittaamisen kulttuuri. Luo lähtökohdat menestyksen seuraamiselle niin, ettei kollegoidesi aika kulu mittareiden rakentamiseen vaan tulosten seurantaan. 2. Ei ole olemassa keskiarvokäyttäjiä, joten älä tutki pelkästään keskiarvoja.
3. Yhdistä verkkodataa muihin lähteisiin. 3. Älä vertaile lukujasi kilpailijoihin, ellet tiedä mitä teet.
4. Analysoi pelkän raportoinnin sijaan. 4. Älä luule että työkalut tekevät mitään puolestasi. Maksullistenkin työkalujen lisenssimaksut ovat vain osa analytiikkakuluistasi.
5. Koeta ennustaa lukujen pohjalta pelkän taustapeiliin tuijottamisen sijasta. 5. Älä luota sokeasti työkalujen tuottamiin lukuihin. Verkkomittaus vaatii koodausta, ja koodiin saattaa tulla virheitä. Erityisesti kaikki muutokset verkkopalvelussa ovat hetkiä, jolloin myös mittausimplementaatio tulee tarkastaa.